10. Transatlantyk Festival: Konkurs Polskich Krótkich Metraży - zestaw 5
Polska | krótkometrażowy | 105 min
10. Transatlantyk Festival: Konkurs Polskich Krótkich Metraży - zestaw 5
różni
Opis filmu
Fikołek, reż. Milena Dutkowska, Polska 2019, 29’
Trzydziestodwuletni Adam wciąż mieszka ze swoją nadopiekuńczą Matką. Ich codzienność wypełniają rytuały posłuszeństwa i wzajemnej zależności. Wszystko się zmienia, kiedy pewnej nocy Adamowi zaczyna towarzyszyć mężczyzna w szarym garniturze widoczny tylko dla niego.
Jestem tutaj, reż. Julia Orlik, Polska 2020, 15’
„Jestem tutaj!” chciałaby krzyknąć bohaterka, ale nie jest w stanie poprosić nawet o szklankę wody. Nie może też wstać, bo choroba przykuła ją do łóżka i uzależniła od innych. Doskonale za to słyszy wszystko, co jej bliscy mówią na temat jej stanu. Codzienność starszej kobiety dokumentuje nieruchoma kamera, skierowana prosto na jej twarz. Pozostali bohaterowie: mąż, córka, wnuki, lekarz czy ksiądz są tylko korowodem pojawiających się w kadrze nóg i wypowiadanymi w tle zdaniami. Przeszywająca opowieść o samotności w obliczu śmierci przedstawiona z perspektywy umierającej kobiety – choć ta nie wypowiada ani słowa.
Egzamin, reż. Bartosz Paduch, Polska 2019, 26’
Wszyscy tam byliśmy. Gdy masz dwadzieścia lat, pytanie „Kim chcesz być w przyszłości” zadają ci nie tylko ciotki – również nauczyciele, sąsiedzi, przyjaciele. Kim być? Co robić? Kogo kochać? Bastek chce studiować sztuki piękne, ale okoliczności są skomplikowane. Jest jego brat – handlarz narkotyków. Jest ukochana dziewczyna – narzeczona brata. Jest profesor, który może pomóc w egzaminach – ale nie za darmo. Jest wreszcie śledczy, który ściga brata. Trzymajmy kciuki za decyzje życiowe chłopca.
Moja bezsenna ciemność, reż. Ryszard Lenczewski, Polska 2019, 8’
“Bezsenność i ciężka choroba coraz częściej skłaniają mnie do myślenia o przeszłości. W nieprzespane noce rozmyślam o tym, co przeminęło, cofając się w czasie coraz dalej. Pomysł opowiedzenia o stanach mojego umysłu przychodzi, gdy którejś nocy zaczynam patrzeć na stare fotografie wiszące na ścianach. Docieram do początków swojego życia i wszystko to szybko rozmywa się w szarości…”
Problem, Polska 2020, 15’
Popołudniowy spokój na jednej z ulicy zostaje zakłócony zdarzeniem, które na chwilę wytrąca kilku przechodniów z ich spraw codziennych. Leżący na trawie człowiek staje się tytułowym problemem, nie tylko dla mieszkańców osiedla, ale i dla służb medycznych oraz policji.
Jak w bajce, reż. Mikołaj Piszczan, Polska 2019, 12’
„Jak w bajce” to wzruszający i refleksyjny dokument opisujący trudy codziennego życia placówki hospicjum dziecięcego Fundacji Gajusz w Łodzi. Pracownicy każdego dnia muszą mierzyć się z cierpieniem, śmiercią i chorobą. Mimo tych trudów pracy oddają się z pełnym zaangażowaniem, tak, że często nie jest łatwo odróżnić, kto jest matką, a kto pielęgniarką. Jest to miejsce, gdzie pomimo dramatycznych okoliczności jest w nim więcej miłości, niż w świecie zewnętrznym. Film stawia pytania o śmierć, życie i granice walki o nie.