W Biance Nanni Moretti pozostaje wierny komediowej wrażliwości, lecz jednocześnie flirtuje z konwencją kryminału i melodramatu. Głównym bohaterem czyni znanego ze swoich poprzednich filmów Michele Apicellę, który tym razem okazuje się ekscentrycznym nauczycielem matematyki w szkole imienia Marilyn Monroe. W wolnych chwilach mężczyzna daje upust nietypowemu hobby i oddaje się szpiegowaniu sąsiadów. Gdy w okolicy dochodzi do serii morderstw, Michele staje się jednym z głównych podejrzanych. Przedstawiona w Biance intryga, wyraźnie inspirowana Hitchcockowskim Oknem na podwórze, ma znaczenie pretekstowe. Bardziej niż znalezienie odpowiedzi na pytanie, kto zabił, interesuje Morettiego stworzenie kolejnego portretu sfrustrowanego inteligenta. Nietypowe zachowanie Apicelli, który ściąga na siebie zainteresowanie policji, dowodzi, że bohater nie potrafi znaleźć swojego miejsca w społeczeństwie. Czy ratunkiem dla mężczyzny okaże się związek z koleżanką z pracy – piękną Bianką?
Opracowanie: Piotr Czerkawski