Evald Schorm Jan Němec Jiří Menzel Věra Chytilová Jaromil Jires
Věra Chytilová Jaromil Jires Jiří Menzel Jan Němec Evald Schorm
Pavla Marsálková Ferdinand Kruta Milos Ctrnacty
Opis filmu
Film składa się z pięciu nowel, które zostały zainspirowane prozą Bohumila Hrabala. Za kamerą stanęli niemal wszyscy najwybitniejsi twórcy czeskiej nowej fali - Jiří Menzel, Věra Chytilová, Jaromil Jireš, Jan Němec, Evald Schorm. Pomysłodawcą filmu był Jireš, który nie musiał przekonywać do udziału w realizacji reszty twórców, wielbicieli prozy Bohumiła Hrabala, najdoskonalszego wyraziciela czeskiej kultury. Proza pisarza przepełniona jest głębokim humanizmem, wyraża niekłamane zainteresowanie ludźmi i sprawami uchodzącymi za mało istotne czy marginesowe, nieustannie balansuje między trywialnością i pięknem. Od tego filmu zaczęła się długoletnia współpraca Menzla z Hrabalem.
Każda z pięciu części filmu stanowi osobne spojrzenie twórców na prozę pisarza. W części wyreżyserowanej przez Menzla - ,,Śmierć pana Baltazara" - rodzina zapalonych kibiców udaje się na wyścigi motocyklowe, gdzie ma się rozegrać konkurs o Wielką Nagrodę Czechosłowacji. W ,,Oszustach" dwaj starzy, śmiertelnie chorzy mężczyźni opowiadają sobie zmyślone historie ze swego życia. W noweli trzeciej ,,Dom radości" dwaj urzędnicy towarzystwa ubezpieczeniowego przychodzą do właściciela niedużego domku, aby namówić go do wykupienia polisy. ,,Bar Świat” przenosi nas do podmiejskiej restauracyjki, gdzie trwa przyjęcie weselne. Tymczasem w toalecie na dole dziewczyna popełnia samobójstwo. W ,,Romancy" młody hydraulik spotyka przed kinem piękną cygankę. Dziewczyna zgadza się z nim spędzić noc, po której planuje dla nich wspólną przyszłość.