Nagrodzona Grand Prix w Annecy, a także w Krakowie, Locarno i Oberhausen, przewrotna opowieść o więźniu i strażniku, i o trudnej do uchwycenia granicy pomiędzy wolnością i niewolą. Autorem muzyki do filmu był Krzysztof Komeda. TECHNIKA: animacja wycinankowa.
Mirosław Kijowicz z ogromną konsekwencją powracał w swoich prostych filmach do jednego tematu: stosunku jednostki wobec systemu. Czasem jest to beztroski uczestnik manifestacji politycznej (Sztandar), czasem niewolnik we władzy pana (Młyn), innym znów razem kukła, w którą życie tchnął jej twórca (Wiklinowy kosz). Należące do tego nurtu "Klatki" zdobyły najwięcej nagród na międzynarodowych festiwalach zapewne ze względu na przejrzystość układu między ofiarą i katem, w tym przypadku więźniem i strażnikiem.. O wielkości filmu decydowała jednak pointa, ukazująca iluzoryczność każdej władzy. Czy ten, komu wydaje się, że ją posiada jest naprawdę wolny?