Drugi pełnometrażowy film Roberta De Paolisa, świetnie przyjęty m.in. na festiwalu w Wenecji, gdzie otwierał sekcję Orizzonti. Główną bohaterką, tytułową Księżniczką, jest młoda imigrantka z Nigerii, która pracuje jako pracownica seksualna we Włoszech. Razem z koleżankami czeka na klientów, stojąc przy autostradzie pod Rzymem, a chwile wolne od pracy spędza na spacerach po okolicznym lesie. Stanowi on dla niej rodzaj azylu, przestrzeń magiczną, w której wszystko wydaje się możliwe. Może się tam ukryć, choćby na chwilę, przed swoim gorzkim losem. Włoski reżyser prowadzi nas przez historię charyzmatycznej bohaterki z przenikliwością i – momentami – z humorem. Scenariusz filmu został zainspirowany rzeczywistymi doświadczeniami nigeryjskich kobiet, które pojawiają się na ekranie, i częściowo był przez nie współtworzony. Uczyniło to Księżniczkę opowieścią pełną szczególnego autentyzmu – przedstawioną z perspektywy afrykańskich imigrantek, krążącą po społecznych peryferiach i zawieszoną między liryczną narracją a czujnym, bezkompromisowym realizmem.
[Magdalena Bartczak]