Rok 37 p.n.e. Rzymianie poszerzają swoje wpływy. Wędrując przez tereny Ilirii, zbierają podatki i podbijają okoliczne plemiona. Volsus (Filip Krizan), młody mężczyzna naznaczony stratą, zostaje zabrany przez rzymską jednostkę. Ma pomóc w pozornie prostym zadaniu, jakim jest zbieranie finansów dla rzymskiego cesarza. Jednak spotkania z lokalnymi mieszkańcami prowadzą do nieoczekiwanego obrotu wydarzeń - nie wszyscy chcą poddać się nowym porządkom bez walki. Volsus uważnie przygląda się rzeczywistości, zawieszony między dwoma światami barbarzyńców i Rzymian. Archaiczna, emocjonalna, pełna brutalnych praw i tradycji codzienność plemion wcale tak bardzo nie różni się od - uważanego za lepszy - świata Rzymian. Simon Bogojevic-Narath zabiera widzów w podróż w przeszłość, odkrywając zajmującą historię starożytności, w której starcie tradycji z postępem prowadzi do smutnych wniosków. Reżyser skupia się na różnicach i podobieństwach, które możemy odnaleźć między nami a ludami zamieszkującymi Półwysep Bałkański przed rozwojem chrześcijaństwa. Punktuje społeczne mechanizmy w zderzeniu z biedą, okupacją, wyzyskiem czy nietolerancją. „Ostatnie dni Ilirii” to „wyjątkowa okazja, by zobaczyć świat, którego już nie ma (odwzorowana broń, ubrania, kultura) i usłyszeć języki, które wymarły: łaciński i iliryjski.
[Autor opisu: Małgorzata Czop]
Simon Bogojevic-Narath - chorwacki reżyser, który ukończył wydział malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu. Pracował przy wielu projektach artystycznych i komercyjnych (programy telewizyjne, teledyski, reklamy, spektakle teatralne oraz autorskie filmy krótkometrażowe i fabularne), za które otrzymał szereg krajowych i międzynarodowych nagród i wyróżnień. Do powstania „Ostatnich dni Ilirii” doprowadziły go wieloletnie zainteresowania historią, archeologią, genetyką i antropologią.