Magda (Maria Pakulnis) po rozwodzie wprowadza się do pokoiku swojej siostry Ewy (Adrianna Biedrzyńska), studentki AWF. Siostry borykają się z problemami finansowymi: Magda traci pracę w redakcji, a Ewa z trudem utrzymuje się ze stypendium. Każdy ich krok śledzi wścibska gospodyni (Danuta Szaflarska). Kiedy pojawia się możliwość wspólnego wyjazdu do Nowego Jorku, postanawiają zdobyć pieniądze na bilet lotniczy dla Magdy. Kobiety-pająki wspinają się po gzymsach i włamują przez okna do mieszkań zamożnych mężczyzn, dorobkiewiczów dzikiego kapitalizmu. Bankiety i sceny na bazarach pokazują ożywienie gospodarki w prywatnych interesach i spekulacjach. Na jednym z bankietów kobiety poznają amerykańskich inwestorów i z nimi odlatują za ocean. Wspinaczka po drapaczach chmur za oceanem jest jeszcze bardziej ekscytująca. Co prawda, wrócą z niczym, ale pisane jest im życie w dobrobycie ze spadku po starej gospodyni, emerytowanej urzędniczce banku. Aktorki, Maria Pakulnis i Adrianna
Biedrzyńska stworzyły rzadki w polskiej komedii duet kobiecy (scena w budce telefonicznej odsyła do klasycznego "Lekarstwa na miłość" z Kaliną Jędrusik i Krystyną Sienkiewicz). Siostry są swoimi przeciwieństwami: pobożna, skromna i wysportowana młodsza oraz wyemancypowana, elegancka i elokwentna starsza. "Pajęczarki" to jedyna komedia sensacyjna w dorobku Barbary Sass, klasyczki kina kobiet w Polsce, według scenariusza reżyserki i autora zdjęć, Wiesława Zdorta. Pomysł na film dla szerokiej widowni powstał po powrocie autorki z amerykańskiego stypendium, w okresie kryzysu finansowania kina autorskiego w Polsce w czasie transformacji. Produkcja WFiD, współfinansowana była przez PZU, Polski Monopol Loteryjny, British Airways, Pumę i Kodaka. Muzykę do filmu skomponował Rubik, a piosenki wykonała Edyta Górniak.