Do przemysłowego zakładu na prowincji przybywa inżynier Jan Rudinski, aby nadzorować montaż nowych maszyn. Na miejscu wdaje się w romans z fryzjerką Rajką, którą interesuje się też lokalny podrywacz – kierowca ciężarówki. Równolegle poznajemy historię robotnika Barbulovicia oraz jego poniżanej żony. Klamrą spinającą film jest oglądany przez bohaterów występ hipnotyzera.
Fabuła nawiązuje do filmów socrealistycznych (fabryka – zadanie do wykonania – zagrożenie wykonania planu). Reżyser od początku rozbija ten schemat, już w podtytule informując, że to historia miłosna. Makavejev konstruuje film, zestawiając ze sobą sceny fabularne i paradokumentalne, aktorów zawodowych i naturszczyków, love story ze stylizacją na filmy propagandowe. Pozorna niejednorodność oraz surowość realizacyjna zbliżają jego pełnometrażowy debiut do dzieł nowofalowych, pokazując w pełni styl Makavejeva – ironicznego krytyka rzeczywistości.
Opracowanie: Marta Miś