W ramach projektu Ordos 100 Ai Weiwei zaprosił setkę pracowni architektonicznych z całego świata do pracy nad osiedlem willi, mającym powstać na pustyni w Mongolii Wewnętrznej. Każda z pracowni otrzymała zadanie zaprojektowania jednej willi o powierzchni stu metrów kwadratowych. Obserwujemy pierwszy przyjazd architektów do Chin, ich początkowy entuzjazm dla projektu i możliwości jakie stwarza. Ale także wątpliwości jakie w nich budzi – mają oni świadomość, że projektując willowe osiedle, przyczyniają się do wzmocnienia podziałów klasowych w chińskim społeczeństwie.
Dokument, składający się głównie z wypowiedzi zaproszonych z całego świata architektów jest okazją do spojrzenia na chińskie społeczeństwo z zewnątrz. Jest także świadectwem przemian ciągle nominalnie komunistycznego społeczeństwa w społeczeństwo globalnej klasy średniej. Można go także odczytywać jako głos na temat kryzysu współczesnej architektury – niezdolnej do utopijnego myślenia, podporządkowanej biznesowi, zajętej wsobną grą z formami, nie interesującą dla nikogo prócz architektów i krytyków.
Jakub Majmurek