„Sprawa Dantona” w reżyserii Jana Klaty to było jedno z najbardziej utytułowanych przedstawień sezonu 2007/2008. Spektakl zdobył laury na Festiwalu Klasyki Polskiej w Opolu, zgarnął pulę nagród aktorskich na Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu, pokonał świetnych zagranicznych konkurentów na festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Jeśli do tego dodać szereg wyróżnień indywidualnych, w tym prestiżową Nagrodę im. Konrada Swinarskiego, przyznawaną przez pismo „Teatr” dla Jana Klaty, nie będzie wątpliwości, że to jedno z najwybitniejszych dokonań w dorobku reżysera i Teatru Polskiego we Wrocławiu za dyrekcji Krzysztofa Mieszkowskiego. Spektakl, stawiający pytanie: „co się stało z naszą rewolucją”, lokuje się w samym centrum polskiej debaty publicznej, formułuje szereg celnych diagnoz, dotyczących historii politycznej ostatnich dwóch dekad. Jest to również ironiczny komentarz do współczesnych perypetii myśli lewicowej, a zwłaszcza utopijnych ideałów rewolty politycznej i obyczajowej z roku 1968. Klata celnie obnaża poprawnościową retorykę i społeczne mity, sięgając do uniwersalnego języka popkultury, wyrażającego się choćby w ilustracji muzycznej, na którą złożyły się klasyczne utwory muzyki rozrywkowej na czele z „Children of the revolution” zespołu T.Rex czy „Revolotion 9” Beatlesów. W spektaklu znakomite role stworzył zespół Teatru Polskiego. Niestety większości aktorów, którzy zagrali w „Sprawie Dantona”, dzisiaj już nie można zobaczyć na scenie wrocławskiego teatru.
„Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej.
Reżyseria, opracowanie tekstu, sample i skrecze: Jan Klata. Dramaturgia: Sebastian Majewski.
Scenografia: Mirek Kaczmarek.
Choreografia: Maćko Prusak.