Folklor: Toyol Pob

2018 | Malezja, Singapur, Tajlandia | horror | 49 min
Folklore: Toyol Peeh Pob
Ho Yuhang
Pen-ek Ratanaruang
Nabila Huda
Bront Palarae
Redza Minhat | Nuttapon Sawasdee

Opis filmu

Folklor: Toyol Dziwna plaga nawiedziła małe miasteczko rybackie w Malezji. Fale wyrzucają na brzeg coraz więcej śniętych ryb. Jeśli zjawisko nie ustanie, to lokalna ekonomia wkrótce upadnie. Wpływowy polityk próbuje odciąć się od niesławnej przeszłości swojego ojca, jak najszybciej rozwiązać problem i poprawić wyniki w sondażach. Jego doradcy sugerują, że plaga to konsekwencja interwencji czarnej magii, przekonują polityka, by potajemnie wynająć szamana i zneutralizować klątwę. Jednak po rytuale plaga nadal nie ustępuje i, co gorsze, prawda dociera do mediów, polityk zaś musi zmierzyć się ze skandalem i ostrą krytyką ze strony parlamentu. Pewnego dnia spotyka on tajemniczą kobietę, która oferuje, że rozwiąże wszystkie jego problemy. Polityk się zgadza i stopniowo jest coraz bardziej urzeczony nieznajomą. Nawet nie podejrzewa ceny jaką trzeba będzie zapłacić za pozornie idealny układ. W "Folklor: Toyol" Ho Yuhang nie tylko przedstawia historię opartą na starych legendach i opowieściach grozy regionu Azji Południowo-Wschodniej, ale również wnikliwie komentuje zjawiska obecne we współczesnym malezyjskim społeczeństwie i polityce. W "Folklor: Toyol" reżyser prowadzi bezpośredni dialog z "Dukunem" Daina Saida: główny temat również dotyczy ścisłych związków między polityką a czarną magią w Malezji, ponadto charakterystyczne role epizodyczne grają sam reżyser Dain Said i Umie Aida, która wcieliła się w rolę szamanki w "Dukunie". Odcinek Ho Yuhanga, powstały w ramach serialu produkcji HBO Asia, wyróżnia się jako bardzo współczesny w kontekście tegorocznych zmian w malezyjskiej polityce, ale również przechodzi do historii filmowych i telewizyjnych opowieści grozy, wizualnie i narracyjnie nawiązując do klasycznych "Opowieści z krypty". Folklor: Pob W bogatej dzielnicy dochodzi do morderstwa. Amerykanin John Conrad, który niedawno przeprowadził się do Tajlandii, by przejąć stanowisko dyrektora międzynarodowego koncernu, zostaje znaleziony z rozprutym brzuchem, usuniętymi wnętrznościami i kawałkiem sera w ustach. Manop, dziennikarz w trudnej sytuacji finansowej, przyjeżdża na miejsce zbrodni zrobić reportaż. Tam spotyka niespodziewanego gościa - krwiożerczego ducha Poba znanego z tajskich podań ludowych. Dziennikarz zawiązuje z upiorem układ, przeprowadza z nim wywiad i dowiaduje się o traumatycznych doświadczeniach z zeszłej nocy. Okazuje się, że bariera językowa i różnica kulturowa tyczy się także zaświatów. Pen-ek Ratanaruang w satyryczny sposób obrazuje środowisko expatów w Azji Południowo-Wschodniej i brak wiedzy na temat lokalnych obyczajów czy kultury. Przenosi motyw znany z “Upiora z Canterville” Oscara Wilde’a i wprowadza w kontekst neokolonialny. Strona wizualna filmu przypomina estetykę klasycznych horrorów studia Universal, przełomowy serial "Folklor" produkcji HBO Asia poszerza kanon duchów i potworów o równie wyrazistego i przerażającego tajskiego ducha Poba.
 
 

Zwiastun filmu

Montaż mebli Warszawa / Sesja zdjęciowa z psem
do góry ▲