Jutro nas nie będzie

2014 | USA, Indie | dokument
8.0/10
Tomorrow We Disappear
nieznany

Opis filmu

BOHATEROWIE SĄ WŚRÓD NAS Kathputli to licząca 3000 mieszkańców kolonia ulicznych artystów na obrzeżach Delhi. Od pół wieku mieszkają tu żonglerze, akrobaci, malarze, ludowi śpiewacy, magicy, a przede wszystkim lalkarze, bo kathputli to po hindusku lalka. Większość z nich cieszy się szacunkiem i uznaniem nie tylko w Indiach, lecz także za granicą. Określana mianem „slumsów z blichtrem” osada uznawana jest dziś za największą na świecie kolonię ulicznych artystów. Jednak jej los jest już przesądzony. W 2009 roku hinduski rząd sprzedał Kathputli deweloperom za ułamek jej wartości. Kolonia ma być zrównana z ziemią, aby zrobić miejsce dla pierwszego w historii Delhi wieżowca z kompleksem sklepów — The Raheja Phoenix. Film portretuje pełne energii i twórczego wigoru miejsce, które za chwilę zniknie z mapy świata. Śledzimy losy trzech utalentowanych artystów zamieszkujących Kathputli, którzy na swój sposób oswajają wizję zbliżającej się eksmisji. Puran Bhatt nauczył się sztuki lalkarskiej od swojego ojca, Manorama – pierwszego przywódcy kolonii. Z czasem stał się jednym z najbardziej utalentowanych lalkarzy w Indiach, występującym w ponad 25 krajach świata, którego w 2003 roku prezydent Indii odznaczył prestiżową nagrodą National Arts za kultywowanie tradycyjnej sztuki. Gdy plany przebudowy Kathputli wyszły na jaw, Puran postanowił się im przeciwstawić. Pisze listy i petycje do rządu, zorganizował na ulicach Delhi ogromną manifestację z wielkimi lalkami, walczy z członkami komuny, którzy chcą zrzec się prawa do mieszkania w Kathputli w nadziei na otrzymanie lepszego lokum. Z kolei Rahman Shah codziennie na ulicach występuje w komediowo-makabrycznych pokazach magii. Policjanci wymuszają na nim łapówki, ale jego dochód stale maleje i Rahman zastanawia się, czy nie przekazać swojej wiedzy i umiejętności dwóm synom, którzy go podziwiają. Gdy jednak dowiaduje się o planach przebudowy kolonii, rozważa wyprowadzenie się z Delhi. Natomiast Maya Pawar to akrobatka, która czuje, że Kathputli potrzebuje zmian. Nienawidzi brudu, jaki tu panuje, złego traktowania kobiet, a także niekończących się układów z artystami, z których niewiele dla niej samej wynika. Maya patrzy na eksmisję z optymizmem, bo wierzy, że zmusi to artystów do zmian i modernizacji. Jednak czy rzeczywiście warto niszczyć piękno tradycji w imię realizacji czyjejś wizji? Film jest nie tylko dokumentalnym zapisem zupełnie wyjątkowej i magicznej rzeczywistości, lecz przede wszystkim szczególną formą ocalenia zanikającego na naszych oczach tradycyjnego świata. ENGLISH: Sword swallowers, magicians, acrobats and puppeteers live in a labyrinthine crowd in the Kathputli colony. A dreamlike town on the outskirts of New Delhi, where music plays and lanterns light the streets at night. This is how it has been since the first tent poles were planted 50 years ago, and today there are several thousand people in the colorful colony. But like in a real adventure, the idyll is under threat. New Delhi is set to have its first skyscraper, and it is going to be built — guess where. The artists' days are over, the government insists, and the residents demand to be relocated. The fragile magic of fantasy offers the eternal changeability of modern reality up to a dance with a wry swinging score by Dan Romer, who was also behind the music for “Beasts of the Southern Wild”. This is a warm and lively film by the two debut directors Jimmy Goldblum and Adam Webers and an experience from a vanishing dream world, which will probably leave you wiping away a small tear. FILM Z NAPISAMI W JĘZYKU POLSKIM I ANGIELSKIM REZERWACJE NALEŻY ODEBRAĆ NAJPÓŹNIEJ 60MIN PRZED ROZPOCZĘCIEM SEANSU PLEASE PICK UP YOUR RESERVATIONS AT LAST 60MIN BEFORE THE MOVIE
 
16+
 
Montaż mebli Warszawa / Sesja zdjęciowa z psem
do góry ▲