fragmenty utworów Gustava Mahlera oraz pieśni Richarda Wagnera
Dick Bush
Robert Powell Georgina Hale Richard Morant
Opis filmu
Ramą konstrukcyjną filmu są wspomnienia Gustawa Mahlera, który podczas podróży do Wiednia zapada na poważną chorobę. Jego umysł podsuwa mu obrazy z przeszłości, ale także miesza je z przyszłością. Obsesje i fantasmagorie zaczynają się składać w wykrzywiony, czasami związany z rzeczywistością a czasami zupełnie fantastyczny obraz życia wielkiego kompozytora. Russell pokusił się w swym filmie o wyrażenie językiem filmu istoty muzyki, jej zaskakujących kontrastów, a wręcz sprzeczności. Stąd wizja reżyserska łączy patos z ironią, kicz z prawdziwie wielką sztuką, prawdę z fantazją. Z pozornego chaosu rodzi się obraz artysty, człowieka opętanego dwiema wielkimi pasjami: muzyką i miłością. Film ma także szersze odniesienia, stanowiąc czytelne odwołanie do słynnej „Śmierci w Wenecji" z jej dekadencką koncepcją artysty.