Pogranicze Argentyny i Paragwaju w połowie XVIII-stulecia. Do tego trudnodostępnego obszaru Ameryki Południowej – górzystego, pokrytego dżunglą, pełnego rwących wodospadów – dociera ojciec Gabriel, jezuita, by założyć misję chrystianizującą Indian Guarani. Wkrótce przybywają tam kolejni jezuici, a wraz z nimi Rodrigo Mendoza – bratobójca, najemnik, łowca indiańskich niewolników. Odpokutowuje grzechy, zaskarbia sobie sympatię indiańskiego plemienia, wstępuje do zakonu i dołącza do twórców misji. Ta jednak staje się kartą przetargową w grze politycznej portugalskich i hiszpańskich kolonizatorów oraz papieskiego wysłannika, kardynała Altamirano, obawiających się wzrostu jezuickiej potęgi. Stawia to ojca Gabriela i nawróconego Mendozę przed trudnym wyborem. Złota Palma na MFF w Cannes, 1986 i drugi Oscar za zdjęcia dla Chrisa Mengesa. Operator stworzył na szerokim ekranie zapierające dech widoki nieokiełznanej natury, przeważnie powiązane z działaniami bohaterów filmu. Wzorował się na malarstwie hiszpańskim z epoki, w której toczy się akcja tego przejmującego dzieła, uświetnionego muzyką Ennia Morricone.