Fighting Through the Night / Combat au bout de la nuit
Sylvain L'Espérance
Sylvain L'Espérance
Don Stavrinos
Sylvain L'Espérance
Opis filmu
Przez dwa lata Sylvain L'Espérance obserwował wstrząsane kryzysem ekonomicznym Ateny. Filmował tych, którzy nie pozwalali się zepchnąć z ulic w socjalny, polityczny czy medialny niebyt: przypierane do murów przez policyjne tarcze sprzątaczki z ministerstwa finansów, domagające się przywrócenia do pracy. Romów, którym buldożery zrównały z ziemią osiedle; zwykłych mieszkańców, którzy nagle stali się bezdomni, oraz tych niosących pomoc ateńczykom pozbawionym dostępu do podstawowej opieki medycznej. Nocami reżyser towarzyszył nielegalnym emigrantom i uchodźcom, czyniąc widzialnymi tych, od których odwracamy wzrok. W jego eseju bezradność, gniew i osamotnienie przekuwają się jednak w potrzebę solidarności, potrzebę zmiany. Elegancki, skonstruowany jak poemat esej Kanadyjczyka ożywia ducha protestu, przypominając, że także w kinie poezja bywa najbardziej rewolucyjnym i radykalnym medium. Najskuteczniejszą bronią filmowca jest zaś czas - w tym wypadku 285 minut, niezbędne, by pokonać noc. Sylvain L'Espérance o tym, czym jest dla niego opór: Protest przeciwko siłom, które chcą wszystko nadzorować, przeciwko psom łańcuchowym i politykom oszczędnościowym, przeciwko TINA - przekonaniu, że “There is no Alternative” - i tym, którzy chcą wszystko zdławić; przeciwko gazowi musztardowemu i sarinowi, Baszszarowi al-Asadowi, Trumpowi, Putinowi i ISIS, ich sprzymierzeńcowi. Protest przeciwko jadowi i poczuciu niemocy, przeciwko drobnemu faszyzmowi, który zawłaszcza dusze i faszyzmowi państwowemu, który zabija. Protest w imię swobodnego przepływu osób, w imię braci migrantów, matek samotnie wychowujących dzieci i zwalnianych sprzątaczek. Protest z bezrobotnymi, bezdomnymi, więzionymi pisarzami i poetami. Protest w imię grup teatralnych i ich krzyku wolności. Protest z Pierem Paolem Passolinim i Lavem Diazem, Patrickiem Chamoiseau i Dieudonné Niangouną, Nicolasem Klotzem i Élizabeth Perceval, Nelly Arcan i Marguerite Duras, Jeanem Genetem i Achillem Mbembe, Edwardem Saïdem i Nurrudinem Farahem, Mauriziem Lazzarato i Enzem Traverso, Tasosem Livaditisem i Arisem Alexandrou, Judith Butler i Frantzem Fanonem, Mahmudem Darwiszem i Krystianem Lupą.