Tang Zhijun, redaktor popularnego w latach 80. i 90. magazynu science fiction, zmaga się z powolnym bankructwem ukochanego czasopisma. Stopniowo pozbywa się zgromadzonych w redakcji rekwizytów, które sprzedaje ekipom filmowym. Gdy dowiaduje się o pozaziemskiej aktywności, o której świadectwa napływają z wioski w sercu prowincji Sichuan w zachodnich Chinach, dostrzega szansę na podreperowanie sytuacji finansowej magazynu. Wyrusza więc ze swoimi pracownikami na poszukiwanie śladów obcej cywilizacji. Każdy z nich ma własny powód do odbycia tej podróży, choć kiedy bohaterowie dotrą na miejsce, odkryją tam coś zupełnie innego, niż się spodziewali.
„Wędrówka na Zachód”, pełnometrażowy debiut wówczas 30-letniego Konga Dashana, to jednocześnie arthouse’owe science fiction i błyskotliwa komedia sytuacyjna. Oprócz inspiracji nowelą „Wędrówka na Zachód”, jednym z czterech najważniejszych klasycznych dzieł narracyjnej literatury chińskiej, Kong sięga do chińskiej mitologii, zwłaszcza do mitu o narodzinach świata. Dodatkowo wplata w fabułę elementy popkultury – od lat 80. po współczesność. Wszystko to czyni „Wędrówkę na Zachód” jednym z najbardziej wielowymiarowych, a zarazem rozrywkowych (na przecięciu kina nowej przygody i kina niezależnego) dzieł współczesnego kina chińskiego.
[tekst: Maja Korbecka]